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Bio Christian Fournier © 2018

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Page 35 : Croisières : j'invente les "Formal Portraits"

J’ai inventé les sessions en studio durant les soirées habillées, mes fameux "Formal Portraits".
J'avais remarqué très tôt ce phénomène bizarre pour un touriste français : les passagers, lors des deux soirées habillées "dites formelles", c’est-à-dire smoking pour les messieurs et robes de soirées pour les dames, voulaient tous de
belles photos d'eux-mêmes et de leur famille, même si cela n'avait rien à voir avec le bateau. C'était une belle occasion d'avoir une photo professionnelle de toute la famille réunie et bien habillée, en même temps et au même endroit (et oui, beaucoup de passagers sont des réunions de famille pour se retrouver et être ensemble sans tracas). Pas besoin de prendre rendez - vous avec le photographe de sa ville.

J'ai mûri l'idée d'un vrai studio photo, mais éphémère, installé près de la foule qui attend d'être présentée au commandant. Il suffirait d'être très rapide et de photographier tout le monde lors de cette manifestation très habillée qui a toujours lieu sur tous les paquebots lors de la deuxième soirée à bord. J'ai expérimenté, avec le Leica 35mm, flash à main levée et un mur de coursive uniforme. Ces photos se sont très bien vendues. Evidemment cela serait mieux avec un fond pro, genre toile mouchetée, à la mode à cette époque (années 1980). Et en grand format, plus pro, genre 6x6, une plus grande photo et un meilleur éclairage. Mais bon, cela exigerait pas mal de changement pour notre équipe.

J'en ai longuement parlé au directeur de notre compagnie photographique, Cruiseship Pictures Compagny Ltd, John Davies, un excellent business man. Nous nous sommes rencontrés à son superbe domicile, sur l'île de Grand Cayman, sur l'itinéraire de mon bateau. Il a été d'accord pour expérimenter en grand format, en me donnant carte blanche pour résoudre tous les problèmes (y compris la proverbiale utilisation de bakchichs pour aider les autorités). En effet, il fallait l'autorisation de la compagnie maritime et aussi des dirigeants à bord. J'ai obtenu les autorisations sur mon bateau français, le S/S Rhapsody.

Une semaine plus tard,
John Davies m'a fait livrer tout le nécessaire : appareil photo très pro Hasselblad 6x6 cm avec une dizaine de dos films A12, flashs de studio et parapluies Bowens, toile, support de fond et pied Manfrotto, films 120, kit pour modifier la machine à développer les films 120, kit pour modifier l'imprimante en format 10x8 pouces (environ 18x24 cm), rouleaux de papier 8 pouces, encarts cartons pour présenter et vendre les portraits.

J'ai bossé jour et nuit ou presque pendant une semaine pour tout installer et calibrer le matériel.
J'ai persuadé le directeur de croisière, Bernard Reid, un homme extraordinaire, d'officialiser ces prises de vue en en parlant à l'avance aux passagers lors de ses discours de présentation de la croisière. J'ai persuadé le commandant Jean-Marie Guilloux de me laisser tenter l'expérience, lui promettant de ne pas ralentir la file d'attente avant le serrage de main. J'ai persuadé les hôtesses (moyennant promesses de photos gratuites, l'usage illimité de mon corps, etc...) d'aider à gérer cette foule. J'ai persuadé l'Hôtel Manager M. Chabot, de me laisser déployer mon mini-studio en pleine coursive, en plein milieu de la file d'attente, sachant que tous les câbles électriques seraient collés au sol grâce à du gaffeur (genre de gros Scotch large qui est le fondement de tout studio photo anglais) et qu'il n'y aurait donc aucun accident. J'ai laissé mon équipe photo (deux assistants : David Turner et Barry Moss, tous deux très bons et coopératifs) faire les photos habituelles de poignées de mains et de cocktail party et j'ai tenté mon expérience.
La clef en était ma rapidité à convaincre les gens à venir devant mon fond bleu, à les poser et photographier au mieux à toute vitesse. Heureusement les Américains comprennent vite ce genre de situation et réalisent très bien qu'ils ne peuvent pas rester au studio très longtemps. Il me fallait aussi constamment recharger les dos films, car seulement 12 photos par films !

Evidemment ce fut un succès immédiat. Les superbes tirages de photos professionnelles en studio se sont vendus comme des petits pains, souvent plusieurs exemplaires de chaque. Même si cela n'a rien à voir avec une photo de croisière ! J'ai amélioré constamment ma technique : campagne d'affichage classe dans la galerie photo et à l'entrée de la grande salle ventant les mérites les portraits, des annonces haut parleur avant et pendant des séances photos, des pubs dans la liste des événements journaliers distribuées sous les portes des cabines, la formation d'hôtesses pour gérer la queue, un meilleur éclairage, un filtre Hasselblad pour adoucir la peau, le déclenchement des flashs sans fil à distance, un kit de tabourets pour mieux poser les familles, la standardisation des poses pour shooter plus vite, l'affinage du discours pour persuader les passagers et les décontracter pendant les poses, etc..

John Davies a été très impressionné par les chiffres des ventes et la qualité des photos. Il a immédiatement fourni à tous les autres bateaux tout l'équipement nécessaire et des exemples de mes photos.
Mais après quelques semaines, peu de bateaux arrivaient à obtenir ma qualité d'image et mes ventes records. Il est vrai, que pour les photographes aguerris des autres bateaux, mes portraits présentaient de gros problèmes : il fallait faire venir les gens au studio au lieu de leur courir après, comme ils savaient très bien faire avec Leica en main dans tout le bateau. Il fallait faire de la pub. Il fallait négocier avec les autorités du bateau, il fallait savoir installer et éclairer sur un studio (la plupart des photographes de croisière n'ont jamais fait d'école photo), savoir y faire poser les gens, savoir recharger l'Hasselblad très très rapidement, charger des bobines 120 dans la développeuse, modifier la tireuse, etc...)
John Davies m'a proposé un deal. Je passerais une ou deux croisières, en tant que consultant, sur chaque navire de la compagnie, l’un après l’autre, pour mettre en place et enseigner ces nouveautés. J'ai compris que cela serait difficile d'interférer avec l'autorité des chefs photo des autres bateaux, la plupart mes seniors et de modifier leurs habitudes, qu'il me faudrait gérer les négociations avec les autorités à bord (je maîtrisais alors superbement l'art du pot-de-vin !), les livraisons et installations du matériel, enseigner la prise de vue en studio, etc.. Mai j'ai pensé aussi que je pourrais les mettre de mon côté car mon système leur ferait gagner plus.
J'ai accepté, avec pour unique salaire 20 % de l'augmentation du chiffre d’affaires que mes enseignements généreraient.
J'ai travaillé très dur. Heureusement, je ne comprenais même pas à l'époque, le sens du mot jet lagged, décalage horaire. Toutes les prévisions de ventes ont été dépassées. Je suis devenu presque riche
. Bon, pas autant que Bill Gate, car je n'ai pas négocié de pérennité dans le temps de mon invention.
Très rapidement, tous les bateaux de croisières, y compris des autres concessions photo, ont copié mon idée, qui est devenue un standard classique de la photo sur paquebots.


1 Le photographe Christian Fournier, l'inventeur, non pas du smoking, de cette façon de shooter !
2 La fille qui attend pour poser
3 Le panneau publicitaire amovible avec la photo prise par Christian Fournier
4 Le kit de tabourets "poupées russes" pour poser les familles et les couples
5 Le rouleau de toile peinte avec nuage au centre
6 L'autopole Manfrotto télescopique qui tient du sol au plafond, amovible et sans vis ni clous
7 Le pied Manfrotto avec tête de blocage rapide
8 Le Hasselblad 500CM avec viseur de poitrine, filtre adoucisseur Hasselblad Softar 1 pour liser les peaux
9 Un morceau du kit de tabourets "poupées russes" pour que le photographe puisse être légèrement plus haut que les modèles
10 Le casino et le pub Stanley
11 La sortie de la salle à manger
12 Hors champs : la réserve (minuscule placard) de l'autre côté qui permet de stocker tout ça lors des soirées "non-gala".



John Davies and his wife visiting me onboard the S/S Rhapsody



Le fils de John Davies, que je photographie à Grand Cayman.



Mon célèbre portrait qui a fait flipper John Davies. John m'a fait imprimer 50 exemplaires de ce portrait pour le distribuer aux autres bateaux et inciter les autres photographes à en faire autant. ...

... puis à faire les affiches pour attirer les passagers.



Exemples de poses typiques :




With Margaret Cleveland.


1 - Hasselblad 500CM with quick focusing ring (for speed)
2 - Wireless remote triggering of flash heads to avoid passengers treading on wires
3 - Castor for faster positioning
4 - Nylon pockets to hold spare and used A12 backs, for speed
The idea is speed and efficiency and a "pro" look.






Yes we made a lot a money.

Nick llewellin, moi-même, Jamie Harrison. Nous étions jeunes, OK!
Ceci pour monter nos superbes portraits exposés dans des albums.


Carole Holt

L'homme est assis.

Shannon Templeton.

La femme est assise.


Noir et blanc
Remerciement à David Macey de m'avoir permis de participer à ce shoot Playboy. Merci à la Playmate Susan Schot.


Alana Maudsley.



Oui, nous retouchons les portraits, pas de Photoshop à cette époque !



VARIED PORTRAITS


TO: CRUISESHIP PICTURE CO. LTD. FROM: CHRISTIAN FOURNIER, Chief photographer.
DATE: AUGUST 12th, 1988
Since we are shooting two sessions of portraits per cruise, it is obvious to me that we would make more money by offering two different types of portraits per cruise, instead of twice the same portraits. Here are some suggestions for different types of portraits: -Standard "waist up" upright with blue background.
-Sunset, waist up, horizontal, with hair light.
-Close up (head & shoulders only) on black seamless backdrop with hair light.
-Full length, long white backdrop, classy Victorian chair in the foreground.
-Old time photo, sepia toned thanks to XP1 film on C41, with props.
-A front projection system could unable many possibilities.
CHRISTIAN FOURNIER


Sharon Stanley.



Nos avons même testé de belles plantes

Photobombing en 1984, comment gâcher le portrait de quelqu'un. On le faisait souvent, pour les amis, jamais pour les passagers.
Ceci illustre aussi notre grande capacité à capter l'attention des modèles.






Plus tard , on a même rajouté un bastingage et des paysages peints.

et même deux studios dos à dos pour une plus grande rapidité d'action.








Autres exemples de poses moins typiques .....


Le photographe multi-tâches. Notez les Leica M4P. Nous en avions toujours au moins 6 sur chaque bateau.

With Terri Russel on piano, literally, and Andy Novis








The man of the year


Avec le kit de de poses qui va bien.


Chaise victorienne et smokings, flash Norman, pas mal sur un glacier. En premier plan, Nick Llellelyn.


One of those days!

EVOLUTION
1985


Before Photoshop, you had to do this sort of things with prints and cisors. And people thought you were crazy.
The portrait of Dorian Gray: Plus la photo est vieille, plus j'ai l'air jeune !

Bon, c'était mieux avant, comme disait déjà ma grand-mère.




"Of course I am French, why do you think I have this outrageous accent for?"

This is a famous line from The Monty Python and the holy grail.


Again, I am not mad, just happy.


Lancer de photos : Barry Moss et Allen Green et la plupart du crew staff et des danseuses.


Henri Salvador
Henri Gabriel Salvador, né à Cayenne, en Guyane, le 18 juillet 19171 et mort à Paris le 13 février 20082, est un chanteur et humoriste français. Compositeur et guitariste, il joua à ses débuts dans des orchestres de jazz français. Sa longue carrière (débutée dans les années 1930), prend une nouvelle dimension lorsqu'il entame à partir de 1948, une carrière de chanteur. Artiste populaire, apprécié d'un large public, on lui doit de nombreuses chansons qui aujourd'hui encore demeurent dans les mémoires : Syracuse ; Maladie d’amour ; Le Loup, la Biche et le Chevalier (Une chanson douce) ; Le lion est mort ce soir ; Dans mon île ; Le travail c’est la santé ; Zorro est arrivé… Avec Sacha Distel, ce sont les deux seuls chanteurs français de variété à figurer dans le Dictionnaire du Jazz. Son corps repose au cimetière du Père-Lachaise, à Paris, non loin de celui d'Édith Piaf.



Barrie Moss and Mary D'Angelo.

Dede Tabor.

Andrea Dorfmeister


Andrea Dorfmeister.

Judy Mesaros
REPORT ON NEW YORK BACKDROP ON "SONG OF AMERICA"

15th July 1993
We shoot this new backdrop, with rail, on the first formal night on Mondays from 8.30 PM to 11 PM in the lobby outside the main lounge, called the "Can-Can" lounge.
Prior to this, from 4.30pm to 8.30pm we shoot portraits with the two blue backdrops, just outside the photo gallery, next door to this "Cancan" lounge, where the Captain's cocktail party takes place. We have to divert the queue to circle around the lobby in order to get passengers to get near the blue backgrounds before entering the cocktail party. This is not always successful, specially when the cruise staff tell the pax to go straight to the captain. We have signs that point to where we want the line to go. We employ the Port Lecturer Tim to direct the traffic. But we still loose a lot of passengers because they all pour in from the top or bottom stairs and see the lounge in front of them and naturally go straight to it, regardless of signs or staff (our guy tells them to go towards the portrait settings, the others tell them to go straight in, friction occurs). We shoot on Blue Portraits 900 negs, two negs each couple = 450 couples = 900 pax get a portrait taken. We loose +500 pax during the cocktail parties. It is not because we shoot too slowly, it is because pax do not get to the backdrops because of the poor line set up: they do not see the backdrops as they arrive at the lounge from the top or bottom stairs. Due to the unavoidable positioning of the two blue backdrops, the photographer cannot move further away from the pax and uses 35 or 40mm focal length to get the subjects in. It is not the best way to get a pleasant perspective and does not flatter our overweight models. After the cocktails parties are over, at 8.30pm, we dismantle the blue sets in the gallery and rebuilt one set, with New York backdrop, in the lobby. We can then catch pax going in and out of the shows, until 11pm. So we make up a little from the "loss" of the cocktail parties: 150 negs =150 pax to the most. Still over 450 pax not "covered". And many shot against the "New-York" are the same as earlier on. We could easily improve that two ways:
-By having the two blue backdrops back to back, as is used now, outside the lounge, instead of the gallery. We would definitely get more coverage, but at the risk of aggravating the cruise staff and maybe the captain, because of creating congestion in that lobby. And we would have to shoot very fast. Full clearance from Hotel Manager would have to be obtained before undertaking this move, obviously.
-By having a third backdrop in the lobby, the New York one, and maintaining the other two blue ones in the gallery. We have two photogs covering the cocktail party; we can have three backdrops running at the same time, with the other three photogs, since we have Tim at crowd control. This is probably the best solution. It will not annoy any one. It will insure a much better coverage, therefore a lot more money from the first formal 10x8". The only drawback is we need a complete extra set of studio gear : 2 poles, 2 light stands, 2 heads, one power pack, one extension lead, one more Nikkor 35-70mm F2.8 lens (or Mamyas in the future). The other drawback is the lobby backdrop might attract to many pax and saturate. The photog there would then have to send these passengers to the other backdrops in the gallery. Nothing impossible. Full clearance from Hotel Manager would have to be obtained before undertaking this move, obviously. On the next formal night, on Fridays, we shoot "Noon" and "New-York" backdrops, back to back (we only have one pair of auto-poles), from 5.30pm to 11pm. Since we only have one set of rail, the "New York" is without it. I experimented with rail on "New-York": we lost money. The conclusion is very clear and unquestionable: the "moon" wins 10 to one. It is by far the most popular. The comments I hear: -"We leave in New York, it is not exotic". -"The moon is romantic and looks like a cruise souvenir." -"There is a mistake in the order of the famous buildings." The New York backdrop is awkward to shoot: you must avoid a building to stick out of pax 's heads; groups looks bad and lost within the buildings, subjects do not stand out of the background clutter. I experimented with zooming in, with our 35-70mm lens, concentrating on the people's faces, but its still looked bad, as Mr. Davies commented, too. A better approach would be to shoot further away, with a longer (let's say 135mm) lens, to get the back less sharp, emphasizing more the pax. In conclusion: the New York backdrop was a very idea, a good attempt at something new, which could have made a lot of money. I personally like it. But what I like is irrelevant. What matters is what our customers like. And the only way to know that is to do it and monitor the results. We did it, we monitored the results: it is not very popular: Average sales, per cruise, last 6 cruises: Blue: 220 Moon:95 N. York:55 The "New York" is operational for the longest time, two times a week, and is still the least selling.
Christian Fournier.




I sometimes used the portrait system of 10x8" prints and presentation folders for special occasions.






Le 12 juil. 2015 à 01:15, Andrew Bruce a écrit :
Hi Chris: Hope you had a good birthday. Yes, the cruise was very nice. How things have changed, however. We visited Juneau, Skagway, Ketchikan, and Victoria, and explored Tracy Arm Fjord. All the ports have grown since our days on The Stardancer, still beautiful though. The scenery is as impressive as ever. We took a whale watching excursion and got up close and personal with some Orcas and Humpbacks - I'll send you some pics once I have edited out the best ones. The ship we were on had 3400 pax and 15 photogs and, of course, all shooting digital. Their major emphasis was on formal portraits every night, even when dress was casual. A little overkill in my opinion.

We had one taken the first formal night in front of a beautiful spiral staircase, with some great ambient lighting. Their posing was ok, but they simply had one light-box, front and center. When we saw the finished product, it was over-flashed, and their shutter speed selection totally eliminated the ambient light - one of the things making the setting what it was!!!  I asked the photographer if we could try it again the next formal evening with them stopping down a little to avoid over-exposure, and using a slower shutter speed to capture more of the ambient light. I was informed that all the settings are set by corporate and if they deviate by even 1/2 stop, the photogs are subject to major disciplinary action!!!  How stupid is that! I tried to talk with the chief photog on several occasions, but he was never around. I guess his duties must be strictly administrative! So, I wrote a lengthy letter to him, strongly recommending he discuss modifying the settings to improve the finished product. It's so basic! I can see the need for consistency. We always aimed for consistency for ease of printing, but we used settings that were best suited for the setting. I guess the photogs nowadays may not have the training to make such decisions. It sounds like a stupid call Paul Smith would have made!!!

I thought you would like that story. Anyway, we had a great time and it was exactly 28 years ago, this month, since Angie and I first met, when you and I were on the Stardancer. We had our first date in Haines, and it will be 25 years, on Bastille Day, since we were married. Mason had a great time, also. He heads off to college in September, to California. He graduated high school the top of his class and in the top 1% of seniors in the state of Washington. He's a hard worker, and we're very proud of him. It's amazing how the time has flown by, however. I hope you are well. Send me an update as to what fun things you are up to. Take care, and I'll send you some pics. Andrew.

Andrew Bruce, 28 years ago.



WALLET SIZE PORTRAITS

TO: CRUISESHIP PICTURE CO. LTD. FROM: CHRISTIAN FOURNIER, Chief photographer. DATE: November 21, 1987

Due to repeated requests from our pax, I am convinced that we would make a lot of money by offering a package of portraits: 10x8" and wallet size. You can buy a mirror lens that will produce, from a 120 neg, 8 wallet size photos on a single 8x10 sheet of paper. We cannot offer the choice of 8x10" or wallet, for we would loose on the 8x10", obviously. So, perhaps, we could offer purchase of wallet size, only after purchase of 8x10". Just another suggestion !

CHRISTIAN FOURNIER

"Hey Chris, I'm fine thanks, nice to hear from you
I had a quick look through your links - all done very well, with your usual attention to detail

Some of it I found very interesting. I didn't know you visited John Davies at his Cayman home.
You obviously had a relationship with him closer than any other photogs, which is not surprising as I count you as the best actual
photographer (rather than just a 'smudger') and most prolific, I ever worked with (you can quote me on that)
Best regards"
Patrick Denton, 24th October 2018

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"John Davies is still alive must be mid 80s living in Grand Cayman. Trisha lost contact with everyone she was very upset how the business folded, like many of us."
Tom Long, Ops Manager for Cruiseship Picture Company, 24th October 2018.

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Lewis Cook, November 2018: "The CPS died due to mismanagement by the two principles. They got into legal trouble with some company that they had in California so declared bankruptcy to avoid paying the judgement. This caused the contracts with Cruiseship companies to be void. They then tried to exist with them through management agreements that didn't last long. Their last gasp of existence was thanking pictures at a golf course in Miami. You don't last long in business if you spend the income on other things than paying your suppliers."



Propriété intellectuelle Copyright 2018 Christian Fournier.
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